Het Bonusplan biedt uw werknemers de mogelijkheid om hun bonus om te zetten in voordelen - in dezelfde logica als de omzetting van de eindejaarspremie via het Cafetariaplan. In plaats van een bonus puur in cash uit te betalen, crediteert u een wallet die uw medewerkers vervolgens gebruiken om toegang te krijgen tot diensten of om het nettobedrag op hun loonfiche te recupereren. 👉 Voor de initiële configuratie van het plan: Uw eerste Bonusplan aanmaken
💰 Hoe laadt u de wallet op? (Budget IN)
De werkgever crediteert de wallet handmatig, individueel of in bulk, wanneer doelstellingen worden behaald. Te crediteren bedrag: De wallet wordt gevoed met de totale werkgeverskost, dat wil zeggen het brutobedrag van de bonus + de overeenkomstige werkgeversbijdrage RSZ. ℹ️ Elke oplading wordt toegevoegd aan het jaarlijkse brutoloon van de medewerker voor de conformiteitscontrole. RewardFlex controleert automatisch dat het totaalbedrag de wettelijke limiet van 20 % van het jaarlijkse brutoloon niet overschrijdt.
Hoe voert u een oplading uit:
1️⃣ Ga naar uw tabblad Budgetten en selecteer uw bonusplan.
2️⃣ Klik in Acties op Bonussen toekennen.
3️⃣ Selecteer en geef het bonusbedrag op voor één of meerdere werknemers.
4️⃣ Bevestig - een overzicht met het totaalbedrag wordt vóór bevestiging weergegeven.
💰 Wat de medewerkers met hun budget kunnen doen (Budget OUT)
De medewerkers hebben twee opties om hun Bonusplan te gebruiken:
1. Besteden via diensten
Dezelfde diensten als bij het Cafetariaplan zijn beschikbaar, met uitzondering van de terugkerende:
💻 IT-materiaal (gsm, tablet…)
🌴 Extralegale verlofdagen
🏦 Individueel pensioensparen (3e pijler)
📈 Warrants
🚘 Laadpaal thuis
2. Cash-out
De medewerker kiest een bedrag om in cash te recupereren. Dit bedrag wordt opgenomen in de volgende payroll-export en wordt belast als een standaardbonus.
Hoe kunnen ze een cash-outaanvraag indienen?
1️⃣ De medewerker gaat naar zijn tabblad Diensten.
2️⃣ Hij klikt op « Convert to net » en geeft het gewenste bedrag op.
3️⃣ De aanvraag komt aan in uw werkgeversinterface - u kunt ze goedkeuren of weigeren.
4️⃣ Eenmaal goedgekeurd, wordt het bedrag opgenomen in de volgende payroll-export voor verwerking via de loonfiche.
📊 Levenscyclus van het plan
In tegenstelling tot het cafetariaplan heeft het bonusplan geen jaarlijkse afsluitdatum: het sluit niet in december om in januari opnieuw te starten. Het plan blijft continu actief, zolang de medewerker in dienst is en de werkgever de dienst handhaaft. Bij vertrek van de medewerker: het resterende saldo in de wallet moet worden afgewikkeld (cash-out en/of gebruik van diensten volgens de beslissing van de werkgever).
📝 Doorgeven aan uw sociaal secretariaat
De cash-outs en de terugbetalingen van gevalideerde diensten worden opgenomen in uw maandelijkse payroll-export. Meer weten: Payroll-export - hoe genereert u de informatie en geeft u ze door aan uw sociaal secretariaat




